سبد خرید
0
رابطینو : قطب نمای ارتباطات تو

تعریف تیم و انواع آن

تیم و تیمسازی

در اینجا نگاهی به تعریف تیم و انواع تیم خواهیم داشت.

تیم به عنوان گروهی از افراد تعریف می‌شود که وظایف متقابلی را انجام می‌دهند تا در جهت انجام یک ماموریت مشترک یا هدف خاص تلاش کنند.

برخی از تیم‌ها عمر محدودی دارند: به عنوان مثال، یک تیم طراحی در حال توسعه یک محصول جدید، یا یک تیم بهبود مستمر فرآیند سازماندهی شده برای حل یک مشکل خاص. برخی دیگر در حال انجام هستند، مانند یک تیم بخش که به طور منظم برای بررسی اهداف، فعالیت‌ها و عملکرد گرد هم می‌آیند.

سازمانی با تیم‌های زیاد نیاز به همسویی دقیق دارد. همانطور که تیم‌ها و افراد با تیم‌های دیگر پیوند می‌خورند، اصول توسعه درک و اعتماد اعمال می‌شود، اما ساختار پیچیده‌تر می‌شود. درک روابط متقابل زیادی که بین واحدها و فرآیندهای سازمانی وجود دارد و تأثیر این روابط بر کیفیت، بهره‌وری و هزینه، ارزش تیم‌ها را آشکار می‌سازد.

کار تیمی چیست؟


به گفته BusinessDictionary.com، کار تیمی فرآیند کار مشترک با گروهی از افراد به منظور دستیابی به یک هدف است. کار تیمی اغلب بخش مهمی از یک تجارت است، زیرا اغلب لازم است همکاران به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و در هر شرایطی بهترین تلاش خود را بکنند. کار تیمی به این معنی است که افراد سعی می‌کنند با استفاده از مهارت‌های فردی خود و ارائه بازخورد سازنده، علیرغم هرگونه درگیری شخصی بین افراد، همکاری کنند.

کار تیمی از خودگذشتگی است. روی هدف نهایی تمرکز می‌کند. کارتیمی بر این مفهوم است که کل بزرگتر از مجموع اجزای آن است. این ایده کلاسیک “یک به علاوه یک برابر است با سه” است. در تیم شخصیت‌ها و مجموعه مهارت‌ها متفاوت است که قطعا می‌تواند درگیری شخصی ایجاد کند. با این حال، زمانی که کل تیم بر انجام کار بزرگ تمرکز می‌کند، تفاوت‌های اعضای تیم به نقاط قوت و اهداف تبدیل می‌شود و حتی از آنها فراتر می‌رود.

کار تیمی بر چه چیزی بنا شده است؟

وقتی افراد با هم همکاری می‌کنند، برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم کار می‌کنند. بنابراین، اساس کار تیمی یک هدف مشترک است. اگرفردی از اعضای تیم برنامه متفاوتی داشته باشد، همکاری دشوار خواهد بود و تولید کار استثنایی و دستیابی به اهداف بسیار دشوارتر خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که تیم شما برای کار با یکدیگر و همکاری موثر با تعیین دقیق اهداف به طور منظم تنظیم شده است. جلسات مکرر با هر یک از اعضای تیم داشته باشید تا مطمئن شوید که آنها اهداف تیم شما را درک کرده و با آنها مطابقت دارند. اگر یکی از اعضای تیم در راستای هماهنگی با اهداف تیم شما تشنج ایجاد می‌کند، دلیل آن را بیابید. تمام تلاش خود را برای حل تضاد منافع و تعیین اهداف متفاوت انجام دهید. اگر یک کارمند خاص به طور مداوم در تلاش برای رسیدن به هدف مشترک تیم به هر دلیلی ایجاد چالش کند، ممکن است زمان جدایی فرا رسیده باشد.

تیمسازی رابطینو

چرا کار تیمی در محل کار بسیار مهم است؟

بحث بسیار کمی در مورد اهمیت کار تیمی و همکاری در کار وجود دارد. به نظر می‌رسد اکثریت قریب به اتفاق می‌دانند که همکاری با یکدیگر در دنیای تجارت امروز کاملاً حیاتی است. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً از هر ۴ کارفرما، ۳ نفر کار تیمی و همکاری را “بسیار مهم” می‌دانند. رهبران نه تنها درک می‌کنند که کار تیمی مهم است،  بلکه می‌دانند که چرا این کار بسیار مهم است. به نظر می‌رسد که آنها درک می‌کنند که نتایج یک ابتکار تا حد زیادی به نحوه همکاری یک تیم با هم بستگی دارد. ۹۷ درصد از مدیران، کارمندان و مربیان شرکتها معتقدند فقدان همسویی در یک تیم مستقیماً بر نتیجه یک کار یا پروژه تأثیر می‌گذارد.

این واقعیت که اکثر رهبران اهمیت همکاری و کار تیمی را درک می‌کنند، دلگرم کننده است، زیرا این درک برای موفقیت یک سازمان حیاتی است. با ظهور فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، دنیای کسب‌وکار تقریباً دائماً در حال تغییر است، شرکت‌ها برای بقای خود نیاز به همکاری دارند. همانطور که تیم ها با هم کار می‌کنند تا تجربیات و دانش خود را به اشتراک بگذارند، می‌توانند به راه حل‌های استراتژیک و خلاقانه برسند. هر کارمندی مهارت‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی را روی میز می‌آورد و دیدگاه‌های متعدد به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای استراتژیک برای نوآوری مستمر در دنیای پرشتاب امروزی پیدا کنند.

اگرچه بیشتر آنها اهمیت کار تیمی را درک می‌کنند، اما هنوز یک مشکل آشکار وجود دارد که گریبان بسیاری از سازمان ها را می‌گیرد؛ در واقع کار به عنوان یک تیم. متأسفانه، اگرچه درک وجود دارد، برنامه اغلب وجود ندارد. ما نکاتی را در مورد چگونگی تقویت همکاری در شرکت خود به شما ارائه خواهیم داد تا بتوانید بهتر به اهداف خود برسید.

تیم‌ها در محیط کار

تیم‌هایی که به یک محیط کاری مرتبط نیستند معمولاً حول مجموعه‌ای مشترک از افکار، باورها و اهداف روشن تشکیل می‌شوند.

وقتی فردی با افکار متضاد سعی می‌کند در چنین تیمی حضور داشته باشد، به زودی متوجه می‌شود که به آن تیم تعلق ندارد، زیرا تضاد شخصیتی به وجود می‌آید. این اعضا به زودی تیم را ترک خواهند کرد. با این حال، پویایی کار با تیم‌های محل کار بسیار متفاوت است.     .

در محیط کار ، تقریباً یک استاندارد برای یک مدیر است که افرادی را با خلق و خوی کاملاً متفاوت رهبری کند ، که برخی از آنها عبارتند از:

  1. سیستم‌های اعتقادی
  2. عوامل انگیزشی
  3. منشور اخلاقی
  4. سبک‌های عملکرد
  5. اهداف شغلی
  6. ویژگی‌های شخصیتی

ممکن است برای یک فرد عادی به نظر برسد که ایجاد یک تیم از میان افراد مختلف، دستور العملی برای ایجاد فاجعه در کار است. با این حال، این یک معجزه است که بهترین سازمان‌ها در جهان بر روی افرادی با ویژگی‌هایی تا حد امکان دور از یکدیگر رشد می‌کنند و در نظم و هماهنگی کامل با هم کار می‌کنند.

برای درک اینکه چگونه این امکان پذیر است، شناسایی هسته مشترکی که یک تیم را هدایت می‌کند، مهم است.

سه نوع تیم وجود دارد که سه روش بسیار متفاوت برای عملکرد دارند. بسته به سبک کاری آنها، مدیران آنها یک برنامه مشترک برای همه اعضا ارائه می‌کنند که سپس به عنوان یک عامل انگیزشی توسط هر یک از اعضای این تیم‌ها استفاده می‌شود.

سه نوع تیم وجود دارد
  1. تیم پروژه چند رشته‌ای
  2. تیم پروژه در حال انجام
  3. تیم پروژه برنامه‌ریزی استراتژیک

اکنون اجازه دهید هر یک از این تیم ها را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم.

تیم پروژه چند رشته‌ای

در این تیم‌ها، افراد از زمینه‌های مختلف تخصصی با هم جمع می‌شوند تا یک کار مشخص را انجام دهند. چنین وظایفی عموماً شامل بسیاری از کارها است، بنابراین اغلب از تیم‌های فردی که روی یک پروژه کار می‌کنند خواسته می‌شود تا به عنوان یک تیم واحد برای هماهنگی بهتر گرد هم آیند. از آنجا که چنین تیمی در موارد خاص تشکیل می‌شود، فقط یک مرجع گزارشگری ندارد، بنابراین شخصی که مسئولیت مدیریت آنها را بر عهده دارد کنترل کامل مدیریتی بر آن ندارد.

یک مثال ایده‌آل می‌تواند کار مدیر رویداد باشد. هر تیمی که در این رویداد شرکت می‌کند دارای یک رهبر تیم خواهد بود، اعم از پذیرایی، نوازندگان، طراحان و غیره. او اختیار مدیریتی بر آنها نخواهد داشت، اما عملیات آنها را هماهنگ می‌کند.

تیم پروژه در حال انجام

این نوع تیم متشکل از افرادی است که به مدت طولانی در یک فرآیند کار می‌کنند. اعضای تیم با همه سناریوها آشنا هستند و همچنین در زمینه رسیدگی به این مسائل تجربه و تخصص کسب کرده‌اند.

در چنین مواردی، شغل مدیر اساساً محدود به ارائه نظارت، تأیید مراحل خاص و ارائه پشتیبانی و انگیزه به تیم است. او نیازی به نگرانی در مورد عملکرد تیم به خودی خود ندارد، فقط به این دلیل که اعضای تیم به مدت طولانی در این روند کار کرده‌اند.

تیم پروژه برنامه‌ریزی استراتژیک

در چنین پروژه‌هایی ، اهداف تیم بسته به سناریوها و شرایطی که تحت آن کار می‌کنند مدام تغییر می‌کند. اعضای تیم این حق را دارند که مستقیماً به مدیر تیم گزارش ندهند.

در چنین تیم‌هایی، سناریوها و نتایج احتمالی به تفصیل مورد بحث قرار می‌گیرد و همه اعضای تیم باید در این برنامه‌ریزی پیشگیرانه مشارکت داشته باشند. این تیم‌ها بر اساس جمع‌آوری اطلاعات قبلی و پیاده‌سازی بعدی کار می‌کنند.

تهیه و ترجمه توسط مهدی از :

http://www.softecks.in/app.html

https://asq.org/quality-resources/teams

https://www.octanner.com/insights/articles/2018/9/13/the_teamwork_definit.html

مهدی رضایی اردانی وب‌سایت
من مهدی رضایی اردانی هستم. مربی کار تیمی و رهبری. علاقه مند به توسعه فردی و یادگیری مهارتهای نرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *