سبد خرید
0
ورود / ثبت نام
رابطینو : قطب نمای ارتباطات تو

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول
آشنایی با بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی ترکیه است. تقریباً همه کسانی که از شهر دیدن می‌کنند از آن بازدید می‌کنند و در بین مردم محلی نیز بسیار محبوب است. در واقع، با ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار بازدیدکننده روزانه، به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری جهان ثبت شد. بله، روزانه! یعنی حدود ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده در سال…

بازار بزرگ استانبول با بیش از ۴۰۰۰ مغازه در ۶۱ خیابان و مساحت کل ۳۰۷۰۰ متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان به حساب می‌آید. گاهی اوقات به عنوان اولین مرکز خرید جهان نامیده می‌شود، زیرا ساخت آن در زمستان ۱۴۵۵/۵۶ آغاز شد و در سال ۱۴۶۱ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون به طور پیوسته گسترش یافته است. امروز بازار تقریباً یک شهر در داخل استانبول است که دارای ایستگاه پلیس، بانک‌ها، مسجد، اداره پست و رستوران‌های خاص خود است. این مسجد در داخل دیوارهای استانبول در منطقه فاتح قرار دارد و بین مسجد بیازیت و مسجد نوروسمانیه امتداد دارد.

بازار بزرگ مکانی است که بسیاری از مشاغل در حال از بین رفتن را با فرهنگ منحصر به فرد خود زنده نگه می‌دارد. این قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار جهان است که متنوع‌ترین محصولات در آن به نمایش گذاشته می‌شود. این بازار بیش از ۳ هزار مغازه دارد و تقریباً ۴۰۰ هزار نفر روزانه از آن بازدید می‌کنند. در دوران امپراتوری عثمانی، جواهرات و منسوجات دستباف گرانبها در بازار بزرگ از سراسر کشور جمع‌آوری می‌شد تا به فروش برسد و بهشت خرید برای کسانی است که به ویژه از منسوجات سنتی و جواهرات اصیل قدردانی می‌کنند.

اوکتای اکینچی، رئیس سابق اتاق معماران، می‌گوید:

بازدید از بازار بزرگ تنها دیدن یک مکان تاریخی و اسرارآمیز نیست. این جذابیتی است که سنت بازار ناشی از گذشته و گرمای انسانی آمیخته با آن و حتی احساس اعتماد ایجاد می‌کند. زمانی که به استانبول سفر می‌کنید، دیدن بازار بزرگ یکی از کارهای ضروری است. اگر می‌خواهید شخصی را پیدا کنید که به شما کمک کند به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستید در این مکان عظیم بیابید، به شما یاد می‌دهد که چگونه چانه بزنید، تاریخچه آن را به شما اطلاع دهد و با حمل و نقل شما سروکار داشته باشد، تورهای راهنما نیز وجود دارد.

بازار بزرگ: حقه‌ای بسته

بازار بزرگ یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان در استانبول ترکیه است. برای لذت بردن کامل از استانبول، قطعا باید خود را در شهر گم کنید و خود را با شهر ترکیب کنید. بازار بزرگ مکان مناسبی برای آن است. بازار بزرگ در واقع دنیایی مجزا در استانبول است. این بخش فعال، شلوغ، جذاب و ضروری استانبول است. این بازار گردشگران را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند و شما می‌توانید نه تنها تاریخ باشکوه، بلکه دلالان عتیقه، جواهرات، کیف‌سازان، چرم‌فروشی‌ها و فرش‌فروشان را نیز پیدا کنید.

 

بازار بزرگ که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار تاریخی جهان است، به دستور سلطان فاتح برای تأمین درآمد ایاصوفیه ساخته شده است. این بازار تاریخی بین مساجد نوروسمانیه و بیازیت، جواهیر و صندل بدستنس قرار دارد. بدستن به معنای بازاری است که در آن کالاهای با ارزش مانند لباس، جواهرات و … خرید و فروش می‌شود. از آن زمان تاکنون مرکز خرید بوده است.

۶۱ خیابان، ۴۰۰۰ مغازه!

با بزرگتر شدن امپراتوری عثمانی، بازار بزرگ نیز با توسعه پایتخت همگام شد. بازاری که در ابتدا از دو بَدِستِن تشکیل شده بود، اکنون حدود ۴۷ هزار متر مربع مساحت دارد. با وجود اینکه بازار بزرگ یازده آتش سوزی و دو زلزله را متحمل شد، اما همچنان با معماری خود بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. این بازار از ۶۱ خیابان تشکیل شده است که نام برخی از آنها به مشاغل مختلفی مانند Fesçiler (فس فروشان)، Kalpakçılar (کلاه فروشان خز) و Aynacılar (آینه فروش) اشاره دارد. İç Bedesten که در مساحتی در حدود ۱۵۰۰ متر مربع قرار دارد و Sandal Bedesteni با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع به عنوان قسمت‌های نیمه‌جداشده از بازار هستند. در اطراف بازار کاروانسراهایی وجود دارد که باز هم بخشی از بازار هستند.

امروزه حدود ۴۰۰۰ مغازه در بازار بزرگ وجود دارد. تعدادی از مسافرانی که در گذشته از این بازار دیدن کرده اند، آن را مکانی آرام و با شکوه به تصویر کشیده اند. حالا، درست برعکس است. وقتی در بازار پرسه می‌زنید می‌شنوید که مغازه‌داران مردم را به داخل دعوت می‌کنند. در این احوالپرسی دوستانه می‌توانید کلماتی از زبان‌های مختلف بشنوید. چانه زدن یکی از آداب خرید در بازار بزرگ است. این آیین هم به فروشنده و هم به خریدار لذت می‌بخشد.

بزرگترین بازار جواهرات جهان:

بازار بزرگ بزرگترین بازار جواهرات در جهان است. برای گشت و گذار کامل در آن، باید حداقل سه روز را به سفر خود اختصاص دهید. این ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد، اما با دیدن انبوه و تنوع مغازه‌ها متوجه خواهید شد که درست است.

اگر می‌خواهید به‌طور استراتژیک در بازار قدم بزنید، به شما توصیه می‌شود که از دروازه Nuruosmaniye یا Kürkçüler شروع کنید. بهترین طلا و طرح‌های درخشان را می‌توانید در جواهرات فروشی‌های امتداد خیابان Kalpakçılarbaşı منتهی به دروازه نوروسمانیه بیابید. اگر متوجه شدید که با خود می‌گویید: «دیدن آن‌ها کافی نیست، می‌خواهم آنها را بخرم.»، پس باید تا می‌توانید مغازه‌ها را به دقت رصد کنید. محبوب‌ترین جواهرات این خیابان کافکاس و فوات کیرگیز هستند. وقتی به انتهای خیابان می‌روید با مغازه‌هایی روبرو می‌شوید که ساعت‌های دست دوم می‌فروشند. دوباره در این خیابان، علاقه‌مندان به چرم از مکانی محبوب به نام پونتو لذت خواهند برد. اگر از قسمت نوروسمانیه وارد بازار شدید، در پیچ دوم به راست بپیچید و تا انتهای خیابان پیاده‌روی کنید. حدود ۲۰ متر جلوتر، ورودی مسافرخانه Zincirli را در سمت راست خود خواهید دید. این کاروانسرا زیباترین و بدیع‌ترین کاروانسرا در بازار بزرگ است. اینجا برای طرفداران فرش بهشت است زیرا مغازه‌های شیشکو عثمان با مجموعه‌ای افسانه‌ای در اینجا یافت می‌شود. شیسکو عثمان دارای بزرگترین مجموعه فرش در جهان است. گفته می‌شود این مجموعه را می‌توان با کاخ دامات ابراهیم پاشا مقایسه کرد.

مورد علاقه طراحان مشهور لباس

در خیابان Yağlıkçılar، پارچه فروشی‌های زیادی پیدا خواهید کرد. شاید فکر کنید که پارچه چیز ساده‌ای است و می‌توان آن را در هر جایی خریداری کرد، اما طراحان مشهوری مانند دونا کاران، گالیانو، ژان پل گوتیه و ریفت اوزبک با بازدید از این مغازه‌ها الهام می‌گیرند. اگر لباس‌های دست‌ساز را دوست دارید، بسیاری از آنها در Remzi Fırat در شماره ۱۳ فروخته می‌شوند. این فروشگاه همچنین شعبه جدیدی به نام «شهر قومی» در خیابان یورگانجیلار در شماره ۱۴ دارد.

اگر به پارچه‌های نقاشی شده با دست و کفتان‌های عثمانی علاقه دارید، به مغازه Muhlis Günbattı در خیابان Perdahçılar بروید. این فروشگاه دارای طیف گسترده‌ای از محصولات و همچنین کفن و فرش می‌باشد. Sivaslı Istanbul Yazmacı در همین خیابان نیز یکی از قدیمی‌ترین مغازه‌های بازار است. این فروشگاه کوچک – که در آن می توانید انواع منسوجات دست ساز آناتولی را پیدا کنید – مکانی محبوب برای طراحان داخلی و خارجی است. منسوجات، پارچه‌های کمری، و پارچه‌های نقاشی شده با دست از چندین منطقه مختلف ترکیه در اینجا فروخته می‌شود. Eğin Tekstil در ورودی دروازه Örücüler یک مغازه ۱۴۵ ساله است. در این مغازه منسوجات ابریشمی، منسوجات سنتی دستباف، پارچه‌های نقاشی شده با دست و ملافه‌های کتان وجود دارد.

برای عاشقان عتیقه جات

بخش قدیمی Bedesten از بازار یک مکان محبوب برای دوستداران عتیقه است. مغازه‌هایی که زیور آلات، فرش و ساعت‌های قدیمی می‌فروشند نیز اینجا هستند. از معروف‌ترین مغازه‌های این قسمت می‌توان به شالابی و زیوا آنتیک اشاره کرد. اگر می‌خواهید گوشواره‌های طلای ۲۲ عیار از ماردین یا دیاربکر بخرید که هر جفت آن منحصر به فرد باشد، حتماً باید به Mavi Köşe در شماره ۱۱ بروید. اگر طلا را دوست ندارید و به سنگ‌های طبیعی علاقه‌مند هستید، Stil Inci برای شما مناسب است. لوازم جانبی انواع سنگ های طبیعی را خواهید یافت. در صورت تمایل، حتی می‌توانید طرح‌های خود را بسازید. مجدداً در این بخش، مجموعه Erdün محصولات تزئینی مانند فانوس و چراغ نفتی را به فروش می‌رساند.

سنت با مدرن ترکیب شده است!

اگرچه بازار بزرگ بیشتر ساختاری اصیل به نظر می‌رسد، اما همچنان می‌توانید با مغازه‌هایی روبرو شوید که سنت با مدرنیته درهم آمیخته شده است. به خصوص در درویش در شماره ۱۹ در خیابان Kesciler، لوازم حمام، منسوجات دست‌ساز سنتی، پارچه‌های نقاشی شده با دست، روبالشی، ژاکت و پیراهن از روستاهای آناتولی را خواهید دید. این یک فروشگاه فوق العاده برای سوغاتی‌های معتبر است.

مغازه دیگر عبدالله است. آنها لوازم حمام، صابون، حوله، رختخواب، ملافه و فرش را نیز در اختیار دارند. Deli Kız که سوغاتی و لباس‌هایی با نقوش ترکی می‌فروشد، شعبه‌ای برای کودکان دارد.

در بازار بزرگ استانبول چه بخوریم

سرگردان شدید، خسته و گرسنه شدید و حالا می‌خواهید در حین لذت بردن از یک نوشیدنی استراحت کنید؟ علاوه بر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی نیز در بازار وجود دارد. معروف‌ترین آنها رستوران حوضلو است که به خاطر سخاوتمندی‌اش شناخته شده است. شارک کاهوسی تاریخی در خیابان Yağlıkçılar جایگزینی است که می‌توانید قهوه معروف آن را بنوشید و باتری خود را دوباره شارژ کنید. کافه فس، کافه سلطان و کافه زندگی نیز از کافه‌های پرطرفدار بازار هستند.

به قول اورهان ولی، «کارشی کبیر»، «بازار بزرگ»، «بازار بزرگ» یا «صندوق بسته» محل مشاغل متعدد، استادان و کارآموزان، طلا و نقره، گردشگران و استانبولی‌ها است و جایی در جهان نیست که بتواند با آن مقایسه شود.

ساعت کاری بازار بزرگ استانبول:

بازار بزرگ از دوشنبه تا شنبه از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۹.۰۰ باز است.

یکشنبه ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

چگونه به آنجا برسیم؟:

تراموا: Beyazıt-Kapali Çarşı

مترو: Vezneciler

 

تهیه و ترجمه توسط سینا از

https://www.traveldrafts.com/famous-landmarks-in-turke

https://istanbul.com/about-city/must-knows-about-the-grand-bazaar

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مهدی رضایی اردانی وب‌سایت
من مهدی رضایی اردانی هستم. مربی کار تیمی و رهبری. علاقه مند به توسعه فردی و یادگیری مهارتهای نرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *