سبد خرید
0
رابطینو : قطب نمای ارتباطات تو

بازیها و فعالیتهای تیمسازی – ۱

کار تیمی
مقدمه

امروزه در محیط‌های بسیار رقابتی و بهره ور، بسیاری ازشرکت‌ها متوجه شده‌اند که در صورت وجود تیم‌های کارآمد در زمینه حل مشکلات، می‌توان با موفقیت بیشتر اتفاقات را در داخل شرکت رسیدگی کرد. با استفاده حداکثری از منابع موجود از افرادی که قبلاً در مورد مشکل آگاه هستند، شرکت می‌تواند مشکل را به طور موثرتر و در کسری از زمان حل کند.

کار تیمی مستلزم فعالیتهای زیادی است. تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباطات و تعدادی فعالیت دیگر وجود دارد. در این فصل، ما تمرینات تیم سازی که جنبه‌های مختلف کار تیمی را مورد بررسی قرار می‌دهد، بررسی می‌کنیم.

تمرینات مختلفی که یک تیم می تواند در آنها شرکت کند کدام است؟

این تمرینات شامل چه مواردی است و چه اهمیتی دارند؟

نمی‌توان روابط بین فردی را به اجبار ایجاد کرد؛ افراد باید برای این منظور روی موارد مختلفی کار کنند. این مسئله در مورد کار تیمی نیز صادق است. مردم نه تنها به طور خودکار ارتباط و اعتماد به یکدیگر را یاد نمی‌گیرند بلکه نیاز هست آنها روی این مهارت‌ها تمرین کنند.

راهکارها

شرکت‌های موفق متوجه شده‌اند که با کار کردن افراد در تیمها، چالش‌های مداوم، فرصت‌ها، پیشرفت‌ها، مهندسی معکوس، توسعه محصول و بسیاری از جنبه‌های دیگر را می‌توان بهتر برطرف کرد و راه حل‌های بهتری را به دلیل تاثیر یکپارچگی طرز فکر حل مسئله یافت.

توانایی استقرار سریع تیم‌ها در هر زمان که نیاز باشد، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ابزا‌های تعریف شده و آموزش مناسب و مستمر در دسترس باشند.

برخی از موضوعات حل مسئله که باید در تمرین پوشش داده شوند باید به وضوح تعریف شوند که شامل اهداف تعریف شده، مشخص‌کردن و اولویت‌بندی موانع مربوط به اهداف مذکور، توسعه مناسب راه حل‌هایی  که نه تنها هوشمندانه و موثر هستند، بلکه باید قابل اجرا نیز باشند، می‌شود.

فراموش نکردن همکاری همه افراد درگیر، یکی دیگر از عناصر بسیار مهم است که نباید نادیده گرفته شود زیرا این عنصر می‌تواند هرگونه تمرین حل مشکل را از مسیر خارج کند.

هنگامی که همه اینها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گام بعدی در پروژه حل مشکل باید اطمینان از اجرای صحیح برنامه باشد.

برای اطمینان از اینکه تمرین به درستی انجام شده و مشکلات به طور موثر حل می‌شوند یا حداقل موفقیت جهت درک مشکل و پرداختن به آن نشان داده ‌ی شود، باید بررسیهای مداوم یا دوره‌ای انجام گیرند.

موارد بالا، برای اطمینان از دستیابی واضح و سریع آن، با در نظر گرفتن هدف نهایی حاصل می‌شوند. با استفاده از ابزا‌ها و تکنیک‌های لازم، اکثر تیم‌ها می‌توانند به بهبود اثربخشی و پایداری شرکت کمک کنند.

وقتی تیم‌ها از بازی استفاده می‌کنند کارآمدترند و همکاری بیشتری دارند. با این حال، حتی تیم‌های قوی نیز می‌توانند از تمرینات تیم سازی سود ببرند. آنها یک راه عالی برای بهبود ارتباطات، روحیه، انگیزه و بهره وری هستند. این به کارمندان یا تیم‌های جدید کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر بشناسند و در مورد نقاط قوت و ضعف خود بیاموزند. بازی‌ها و فعالیت‌های تیم‌سازی می‌تواند توسط هر کسب‌وکار بزرگ یا کوچک برای ارتقای کار تیمی بهتر در محل کار استفاده شود. همانطور که اکثر صاحبان و مدیران کسب و کار می‌دانند، کار تیمی عالی یکی از عوامل کلیدی مرتبط با موفقیت یک شرکت است.

بازیهای تیمسازی

چند نوع اصلی از فعالیت‌های تیم سازی وجود دارد که عبارتند از:

 

  • فعالیت های ارتباطی
  • تمرینات توسعه فردی
  •  فعالیت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری
  •  سازگاری و برنامه‌ریزی 
  • فعالیت‌های اعتماد‌ساز و …

 

ایده این است که فعالیت‌های مختلفی را انجام دهیم که سرگرم‌کننده، چالش‌برانگیز و همچنین دارای «اثر جانبی» ایجاد مهارت‌های کار گروهی هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد و بهره‌وری کارکنان در دفتر کمک کنند. فراموش نکنید که ارائه تکنولوژی مورد نیاز تیم‌های خود برای حفظ این تمرکز ضروری است.

  •  تمرینات ارتباطی

نیازی به گفتن نیست که ارتباطات بخش مهمی از هر رابطه‌ای است. دو نفر نمی‌توانند با هم زندگی و کار کنند مگر اینکه بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همین نظریه در مورد تیم نیز صدق می‌کند ، برای اینکه گروهی با هم کار کنند باید بتوانند به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ارتباطات  فراتر از اشتراک یک زبان مشترک است. دو نفر ممکن است هم زبان باشند اما حتی بدون وجود مانع کلامی نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بسیاری از اصول اساسی وجود دارد که برای برقراری ارتباط موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که این نوع تمرینات به طور معمول در هر تیمی حیاتی است.

انواع مختلفی از تمرینات ارتباطی وجود دارد که همگی برای کمک به اعضای تیم برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر طراحی شده اند.

  1. امروز چطورم؟

زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

برای انجام این بازی یک سری کارت تصویری که بیانگر احساسات هستند را روی میز قرار میدهیم و هر عضو تیم یک کارت را بر حسب علاقه انتخاب میکند.

در ادامه همه بصورت دایروی دورهم جمع میشوند و به نوبت هرکس توضیح میدهد چرا این عکس را انتخاب کرده است. هدف اصلی بازی ایجاد فضای گفتگو در تیم می‌باشد و طبیعتا در مراحل اولیه شکل گیری تیم مفید می‌باشد.

  1. کسی نمیدونه…

زمان مورد نیاز: ۱۵ دقیقه

اعضا بصورت نشسته یا ایستاده دورهم جمع میشوند و یک دایره تشکیل میدهند.

هرکس مقوله‌ای را راجع به خودش مطرح میکند که تا آن لحظه کسی از افراد حاضر در اطاق خبر ندارد. دقت کنیم مطالب مطرح شده از چهارچوب اخلاق حرفه‌ای خارج نشوند. نیازی به بیان کردن موارد خصوصی نیست.

  1. این خونه قانون داره….

زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

 این بازی بصورت دستجمعی انجام میشود و خیلی ساده است. همه اعضا با همکاری و همفکری همدیگر، بر روی کاغذی بزرگ قوانین محیط کار خود را یادداشت کرده و آنرا در محل مشخصی نصب می‌کنند. این بازی جدا از اینکه به آشنایی افراد با هم کمک میکند به طریقی سنگ بنای فرهنگ سازمانی محسوب میشود.

  1. دو حقیقت و یک دروغ

زمان مورد نیاز: ۱۵ تا ۳۰ دقیقه

کار را با این شروع کنید که هر یک از اعضای تیم به طورمخفیانه  دو حقیقت  در مورد خود و یک دروغ را روی یک کاغذ کوچک بنویسند. آنچه را که نوشتی برای کسی فاش نکن! هنگامی که هر فرد این مرحله را به پایان رساند، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای مکالمه آزاد  وقت دارند تا ۳ سوال از یکدیگر بپرسند. ایده این است که دیگران را متقاعد کنید که دروغ شما در واقع یک حقیقت است، در حالی که، از سوی دیگر، سعی می کنید با پرسیدن سوال از آنها، حقایق/دروغ های دیگران را حدس بزنید. حقایق یا دروغ های خود را برای کسی فاش نکنید، حتی اگر اکثریت اداره قبلاً متوجه شده باشند! پس از اتمام دوره گفتگو، در یک دایره جمع شوید و یکی یکی هر یک از سه عبارت خود را تکرار کنید و از گروه بخواهید که در مورد کدام یک از آنها فکر می‌کنند دروغ است رأی دهند. شما می‌توانید این بازی را به صورت رقابتی انجام دهید و به ازای هر دروغی که حدس می‌زنید یا برای کوبیدن سایر بازیکنان به دروغ خود امتیاز بدهید. این بازی نه تنها به تشویق ارتباط بهتر در دفتر کمک می‌کند. همچنین به شما امکان می‌دهد همکاران خود را بهتر بشناسید.

  1. بازی نکات برجسته زندگی

زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

این یک فعالیت یخ شکن عالی است که برای گروه‌های کوچک و گروه‌های بزرگ به طور یکسان عالی است. ابتدا از هر شرکت کننده بخواهید چشمان خود را برای یک دقیقه ببندد و بهترین لحظات زندگی خود را در نظر بگیرد. این می‌تواند شامل لحظاتی باشد که آنها تنها بوده‌اند یا با خانواده و دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند. آنها می‌توانند به موفقیت‌های حرفه‌ای، افشاگری‌های شخصی یا ماجراهای زندگی هیجان انگیز مربوط شوند. پس از اینکه شرکت‌کنندگان لحظه‌ای را برای بررسی نکات مهم زندگی خود سپری کردند، به آنها اطلاع دهید که جستجوی آنها در شرف محدود شدن است. در حالی که چشمان خود را بسته نگه دارید، از هر یک از شرکت‌کنندگان بخواهید که لحظه‌ای وقت بگذارند و تصمیم بگیرند اگر فقط سی ثانیه از زندگی خود باقی مانده باشد، می‌خواهند چه ۳۰ ثانیه‌ای از زندگی خود را دوباره زندگی کنند؟

بخش اول فعالیت شرکت کنندگان را قادر می‌سازد تا به زندگی خود فکر کنند، در حالی که بخش دوم (که در یک لحظه به آن خواهیم پرداخت) آنها را قادر می‌سازد تا همکاران خود را در سطح صمیمی تری بشناسند.

بخش دوم بازی بخش “بازبینی” است. رهبر این فعالیت از هر یک از شرکت‌کنندگان می‌پرسد که ۳۰ ثانیه آنها شامل چه چیزی بوده و چرا آن را انتخاب کرده اند، که به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد احساسات، عشق‌ها و شخصیت‌های یکدیگر را درک کنند.

بازیهای تیمسازی و همکاری
. لوگوی سکه ای

زمان مورد نیاز: ۵ تا ۱۰ دقیقه

ابتدا از همه شرکت‌کنندگان بخواهید که جیب‌ها، کیف‌ها و کیف پول‌هایشان را از سکه‌هایی که ممکن است در اختیار دارند خالی کنند و روی میز مقابلشان بگذارند. اگر شخصی هیچ سکه‌ای ندارد یا فقط تعداد بسیار کمی دارد، سایرین در اتاق می‌توانند سکه‌های خود را با او به اشتراک بگذارند. به هر فرد دستور دهید تا تنها در یک دقیقه با استفاده از سکه‌های روبروی خود لوگوی شخصی خود را ایجاد کند. از دیگر موادی که ممکن است روی خود داشته باشند مانند خودکار، دفترچه یادداشت، کیف پول و غیره نیز می توان در ساخت لوگو استفاده کرد. اگر گروه بزرگی وجود داشته باشد، افراد را می‌توان به تیم های ۳ تا ۶ نفره تقسیم کرد و به آنها دستور داد تا یک لوگویی ایجاد کنند که آنها را به عنوان یک تیم نشان دهد یا کل اتاق می‌تواند برای استفاده از سکه‌ها برای ایجاد آرم برای سازمان جمع شود. گروه / بخش / غیره هر شرکت کننده انفرادی می‌تواند لوگوی خود را برای گروه توضیح دهد یا اگر اتاق به گروه‌هایی تقسیم شده بود، رهبر می‌تواند از هر گروه بخواهد در مورد آنچه منجر به لوگوی تیم شده و آنچه در مورد آنها می‌گوید صحبت کند. این فعالیت نه تنها باعث ارتقای خود و آگاهی متقابل می‌شود، بلکه شرکت کنندگان را قادر می‌سازد تا یکدیگر را بهتر بشناسند.

۷.فعالیت یخ شکن تک سوال

زمان مورد نیاز: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

این یخ شکن نه تنها باعث می‌شود همکاران با یکدیگر صحبت کنند، بلکه باعث می‌شود آنها با یکدیگر کار کنند. این کاملاً ساده است: رهبر باید در مورد موقعیتی که سؤال مربوط به آن است تصمیم بگیرد. موقعیت‌های مثال شامل نگهداری از کودک، رهبری شرکت یا متاهل بودن است. پس از جفت کردن شرکت‌کنندگان در تیم‌ها، رهبر این سؤال را مطرح می‌کند: اگر بتوانید فقط یک سؤال بپرسید تا مناسب بودن یک فرد را برای آن کشف کنید (موضوع را در اینجا وارد کنید) سؤال شما چه خواهد بود؟ بگو رهبر تصمیم گرفت با وضعیت ازدواج برود. این بدان معناست که هر فرد در یک تیم دو نفره با یک سوال می‌پرسد که به آنها کمک می‌کند بفهمند آیا شریک زندگی‌شان برای ازدواج با او مناسب است یا نه. اگر موضوع نگهداری از کودک بود، هر یک از اعضای تیم باید فقط یک سوال مطرح می‌کردند که پاسخ آن به آنها کمک می‌کرد تا تشخیص دهند که آیا آن فرد برای نگهداری از کودکش مناسب است یا خیر. این فعالیت یخ‌شکن همچنین می‌تواند با صدور یک موقعیت برای کل گروه یا تخصیص موقعیت متفاوت به هر عضو یا جفت تیم برای کار کردن، مختل شود. این فعالیت می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد و در عین حال به همکاران شما کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی و پرسشگری خود را توسعه دهند.

۸.بازی طبقه بندی

زمان مورد نیاز: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

بازی طبقه‌بندی می‌تواند یک یخ شکن سریع یا یک فعالیت پیچیده‌تر باشد. برای اهداف این مثال، ما با این فعالیت به عنوان یک یخ شکن سریع برخورد می‌کنیم. قبل از اینکه اتاق را به تیم‌های چهار نفره تقسیم کنید، مفهوم “کسی را کبوتر شکن” توضیح دهید، که به معنای طبقه بندی شخصی به عنوان چیزی یا کلیشه‌ای کردن شخصی است. باید روشن شود که این نوع طبقه‌بندی ذهنی و غیرقابل قضاوت است. به شرکت کنندگان دستور دهید تا خود را به اعضای تیم خود معرفی کنند و به سرعت درباره برخی از موارد مورد علاقه و ناپسند خود صحبت کنند. پس از معرفی، به تیم‌ها نشان دهید که وظیفه آنها این است که با استفاده از معیارهایی که حاوی قضاوت‌های منفی، پیش داوری یا تبعیض‌آمیز نیستند، خود را به عنوان یک تیم به دو یا سه زیر گروه طبقه بندی کنند. نمونه‌هایی از این زیر گروه‌ها می‌تواند شامل شب جغدها و افراد صبحگاهی، دوستداران پیتزای آناناسی و عاشقان سوشی و غیره باشد. این فعالیت همکاران را تشویق می‌کند تا با یکدیگر بیشتر آشنا شوند و آنها را قادر می‌سازد تا علایق همکاران خود را در نظر بگیرند.

  1. بازی مرد نابینا و راهنما

زمان مورد نیاز: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

 در این تمرین ، دو هم تیمی مجبور می‌شوند با یکدیگر کار کنند. آنها باید یک شیء خاص  در مجاورت خود را بدست بیاورند. با این حال ، یک هم تیمی باید در حالی که چشمانش بسته شده است آنرا پیدا کند. دیگر هم تیمی دستورالعمل‌هایی را برای کمک به مسیریابی ارائه می‌دهد.

تنها راهی که می‌توانند این کار را انجام دهند، همکاری و برقراری ارتباط است. اگر راهنما ناامید شود و شروع به فریاد زدن روی “مرد کور” کند، این باعث سردرگمی می‌شود و مانع پیشرفت آنها می‌شود. از سوی دیگر، اگر “نابینا” تصمیم بگیرد به “راهنما” گوش ندهد، موفق نخواهد شد.

همچنین تمرینات ارتباطی وجود دارد که شامل تعامل با همه اعضای تیم است. قرار است با اعضا در ارتباط  باشید و با آنها ارتباط برقرار کنید و آنها را به خوبی بشناسید. پس از این، جزئیات مربوط به اعضای تیم از شما پرسیده می‌شود. این به طور معمول مهارت‌های شنوایی و حافظه را آزمایش می‌کند.

تهیه و ترجمه توسط مهدی رضایی اردانی

مهدی رضایی اردانی وب‌سایت
من مهدی رضایی اردانی هستم. مربی کار تیمی و رهبری. علاقه مند به توسعه فردی و یادگیری مهارتهای نرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *