سبد خرید
0
ورود / ثبت نام
رابطینو : قطب نمای ارتباطات تو

صومعه گغارد ارمنستان

کلیسای گغارد ارمنستان

صومعه گغارد شامل تعدادی کلیسا و مقبره است که بیشتر آنها در صخره بریده شده اند که اوج معماری قرون وسطایی ارمنی را نشان می دهد. مجموعه ساختمان‌های قرون وسطایی در منظره‌ای با زیبایی طبیعی قرار گرفته است که توسط صخره‌های بلند در ورودی دره آزات احاطه شده است.

ارزش جهانی برجسته گغارد:

صومعه گغارد و دره آزات علیا شامل تعدادی کلیسا و مقبره است که اکثر آنها در صخره های زنده بریده شده اند که معماری قرون وسطایی ارمنی را در بالاترین نقطه خود نشان می دهد. مجموعه ساختمان‌های قرون وسطایی در منظره‌ای با زیبایی طبیعی فوق‌العاده در ورودی دره آزات قرار گرفته است. صخره های بلند از سمت شمالی مجموعه را احاطه کرده اند در حالی که دیوار دفاعی بقیه را احاطه کرده است.

بناهای تاریخی موجود در این ملک مربوط به قرن چهارم تا سیزدهم است. صومعه در اوایل به دلیل سنگ‌تراشی بودن آن، آیریوانک (صومعه در غار) نامیده می‌شد. این صومعه طبق سنت توسط سنت گرگوری روشنگر تأسیس شد و پس از پذیرش مسیحیت به عنوان یک دین دولتی در ارمنستان (آغاز قرن چهارم میلادی) ساخته شد. مجموعه معماری اصلی در قرن سیزدهم بعد از میلاد تکمیل شد و شامل کلیسای جامع، حصار مجاور، کلیساهای صخره کاری شده شرقی و غربی، مقبره خانوادگی شاهزادگان پروشیان، مقبره پاپک و روزکان و همچنین حجره های مختلف و متعدد است. سنگهای متقاطع (خاچکارها) تراش سنگی. کاتوگیک (کلیسای اصلی) به شکل کلاسیک ارمنی است، یک صلیب با بازو مساوی که به صورت مربع در پلان حک شده و با گنبدی بر روی پایه مربع پوشیده شده است که با طاق زنی به پایه متصل شده است. بازوی شرقی صلیب به یک اپسی ختم می شود که بقیه آن مربع است. در گوشه و کنار، کلیساهای کوچک دو طبقه با طاق های بشکه ای قرار دارند. روی دیوارهای داخلی کتیبه‌های زیادی وجود دارد که کمک‌ها را ثبت کرده است. سنگ تراشی دیوارهای خارجی به ویژه به خوبی تکمیل و نصب شده است. گاویت (سالن ورودی) آن را با اولین کلیسای صخره‌ای مرتبط می‌کند.

اولین کلیسای صخره‌کاری شده قبل از سال ۱۲۵۰ ساخته شد، که به طور کامل در صخره حفر شده بود و بر روی نقشه‌ای صلیبی با بازوهای مساوی ساخته شد.

در شرق، اتاقی تقریباً مربع شکل بریده شده در صخره، یکی از مقبره های شاهزاده (زماتون) سلسله پروشیان بود. این امکان دسترسی به دومین کلیسای صخره‌تراشی ساخته شده در سال ۱۲۸۳ را فراهم می‌کند. زماتون دوم که از طریق یک پلکان خارجی به آن می‌رسید، شامل مقبره‌های شاهزاده‌های مریک و گریگور است. یک دیوار دفاعی مجموعه صومعه را در قرن ۱۲ تا ۱۳ احاطه کرده است. اکثر راهبان در سلول‌هایی زندگی می‌کردند که در صخره بیرون از دیوار اصلی دفاعی حفاری شده بودند، که به همراه چند سخنرانی ساده حفظ شده است.

کلیسای گغارد ارمنستان

کلیسای سنت آستواتساتسین (مادر مقدس) قدیمی ترین بنای حفظ شده در خارج از باروها است و در ضلع غربی قرار دارد. قسمتی از آن در سنگ تراشیده شده است. بر روی دیوارها کتیبه های کنده کاری شده ای وجود دارد که قدیمی ترین آنها به سال های ۱۱۷۷ و ۱۱۸۱ میلادی باز می گردد. ساخت و سازهای مسکونی و اقتصادی بعداً در قرن هفدهم ساخته شد.

صومعه گغارد یک مرکز کلیسایی و فرهنگی مشهور در ارمنستان قرون وسطی است که در آن علاوه بر ساخت و سازهای مذهبی، مدرسه، کتاب مقدس، کتابخانه و بسیاری از حجره های مسکونی صخره ای برای روحانیون یافت می شود. مورخان Mkhitar Ayrivanetsi، Simeon Ayrivanetsi، که در قرن سیزدهم در آنجا زندگی و کار می کردند، به توسعه هنر دست نوشته ارمنی کمک کردند. همچنین به خاطر آثاری که در آنجا نگهداری می شد شهرت داشت. مشهورترین آنها نیزه ای بود که مسیح را بر روی صلیب مجروح کرده بود و ظاهراً توسط تادئوس رسول به آنجا آورده شد و نام فعلی آن گغرداوانک (صومعه نیزه) از آن گرفته شده است. نیزه به مدت ۵۰۰ سال در صومعه نگهداری می شد. بقایای حواریون اندرو و یوحنا در قرن دوازدهم اهدا شد و بازدیدکنندگان متدین در طول قرون بعدی به زمین، پول و نسخه های خطی اعطا کردند.

صومعه گغارد، با کلیساها و مقبره های سنگی قابل توجه خود، نمونه ای استثنایی و کامل از معماری رهبانی ارمنی قرون وسطی و هنر تزئینی است، با ویژگی های نوآورانه بسیاری که تأثیر عمیقی بر تحولات بعدی در منطقه داشته است.

 

یکپارچگی:

مجموعه گغارد یک نمونه استثنایی کامل و به خوبی حفظ شده از یک بنای رهبانی قرون وسطایی در منطقه ای دورافتاده با زیبایی های طبیعی فوق العاده است. از زمان کتیبه تاکنون هیچ تغییری در اجزای ملک نوشته نشده است. علاوه بر این، این ملک توسط یک منطقه حائل قابل توجهی احاطه شده است که در سال ۱۹۸۶ ایجاد شده است، که در آن کنترل های دقیقی بر هر شکلی از توسعه و تغییر وجود دارد.

با این حال، قرار گرفتن آن در یک منطقه فعال لرزه خیز، آلودگی محیط اطراف، خطر رانش سنگ و همچنین مسیر فعال گردشگری از تهدیدات اصلی یکپارچگی سایت هستند.

اصالت:

صومعه گغارد، با کلیساها و مقبره های سنگی برجسته، هنوز در محیط طبیعی خود حفظ شده است. اعتبار این گروه بالا است، نه حداقل به این دلیل که این ملک برای قرن ها به طور مداوم به عنوان یک صومعه مورد استفاده قرار گرفته است. تمام ساخت و سازهای موجود در ملک و همچنین چشم انداز، علیرغم مرمت های انجام شده در طول زمان، در معرض خطر نیستند. برای رویارویی با چالش‌های حفاظتی، تحقیقات علمی، نوسازی، تقویت، طراحی و اقدامات پیشگیرانه به منظور اطمینان از حفظ اصالت انجام شده است. به دلیل گذشت زمان قسمتی از دیوار مجاور بنای کمکی فروریخت و در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ با حفظ مصالح اولیه بازسازی شد. طرح های ایزوله سازی قسمت صخره ای و مداخلات جامع صومعه گغارد به منظور استحکام بخشی به مجموعه تدوین شد.

الزامات حفاظت و مدیریت:

این ملک تحت مالکیت کلیسای مقدس حواری ارمنی است. علیرغم مالکیت، بناها توسط قانون “در مورد حفاظت و استفاده از بناهای تاریخی و فرهنگی غیرمنقول و محیط تاریخی” جمهوری ارمنستان و توسط مقررات “در مورد ثبت دولتی، مطالعه، حفاظت، استحکامات، مرمت، بازسازی و استفاده از آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول. مواد اضافی نیز در قوانین مدنی، اداری، ارضی و جزایی جمهوری ارمنستان برای حفاظت از بناهای تاریخی وجود دارد.

وزارت فرهنگ ارمنستان با واحدهای تخصصی خود که به عنوان نهادهای مجاز جمهوری عمل می کنند، و کلیسای مقدس ارمنی با واحدهای تخصصی و اسقف نشین به عنوان مالک، و همچنین واحدهای غیر دولتی، حفاظت از طبیعت و افراد علاقه مند به حفاظت از میراث ارمنی مشغول حفاظت از مجموعه صومعه هستند.

مسائل مربوط به حفاظت، احیا و استفاده از سایت ها در شوراهای تخصصی تشکیل شده توسط وزارت فرهنگ ارمنستان (شورای روش شناسی و معماری) و مرکز مقدس اچمیادزین، که نمایندگان هر دو طرف به طور مساوی در آن حضور دارند، مورد بحث قرار می گیرد.

دولت جمهوری ارمنستان سیاست های منسجمی را برای مطالعه جامع وضعیت فنی اجزای ملک اعمال می کند. آژانس حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی جمهوری ارمنستان از طرف دولت ملی مسئول نگهداری و حفاظت از منطقه حائل است.

بودجه ملک از تخصیص بودجه دولتی، فعالیت های کارآفرینی و کمک های خصوصی تشکیل شده است.

 

تهیه و ترجمه توسط سینا از

https://whc.unesco.org/en/list/960

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مهدی رضایی اردانی وب‌سایت
من مهدی رضایی اردانی هستم. مربی کار تیمی و رهبری. علاقه مند به توسعه فردی و یادگیری مهارتهای نرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *