سبد خرید
1
رابطینو : قطب نمای ارتباطات تو

مهمترین میدان پایتخت ارمنستان

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری میدان مرکزی شهر ایروان است و یکی از مجموعه‌های اصلی معماری پایتخت است.

میدان جمهوری قلب ایروان است، پایه طرح کلی ایروان که در سالهای ۱۹۲۴-۱۹۳۶ توسط معمار الکساندر تامانیان طراحی شد. در مرکز شهر ایروان، در تقاطع اتصال به خیابان های ابوویان، نالبندیان، امیریان، وی.سرگزیان و خیابان تیگران متس واقع شده است. بازدید از میدان جمهوری تقریباً در تمام بسته های سفر کاوش ارمنستان گنجانده شده است. این شهر که «قلب ایروان» نیز نامیده می شود، مقصد مورد علاقه مردم محلی و گردشگران است.

در دوران شوروی، میدان جمهوری به نام لنین نامگذاری شد. مجسمه لنین (مجسمه ساز S. Mercurov، معماران N. Paremuzova، L. Vardanov) قبلاً در قسمت جنوبی میدان نصب می شد که در سال ۱۹۹۱ برچیده شد.

مجموعه معماری میدان شامل ساختمان های موزه تاریخ ارمنستان، دولت جمهوری ارمنستان، اداره پست مرکزی جمهوری ارمنستان، هتل ماریوت ارمنستان، وزارتخانه های سابق امور خارجه و نیرو است:

  • گالری هنر ملی و موزه تاریخ ارمنستان که شامل حدود ۴۰۰۰۰۰ قطعه است که کل تاریخ مردم ارمنستان از جامعه بدوی تا دوران مدرن را پوشش می دهد.
  • خانه دولتی جمهوری ارمنستان که ساعت اصلی کشور با ناقوس روی برج آن تنظیم شده است.
  • اداره پست مرکزی جمهوری ارمنستان که ارائه دهنده تلگراف، تماس تلفنی از راه دور، صرافی، کارت پستال برای خرید، ارسال و دریافت بسته می باشد.
  • هتل ماریوت ارمنستان که با وجود معماری اصیل پذیرای مهمانان ایروان است، پیشرفته ترین خدمات را ارائه می دهد.
  • وزارت نیرو و منابع طبیعی
میدان جمهوری ایروان

ساختمان‌های اصلی در توف صورتی و زرد به سبک نئوکلاسیک با استفاده گسترده از نقوش ارمنی ساخته شده‌اند. ساخت چهار ساختمان اصلی در سال های ۱۹۲۶-۱۹۵۸ انجام شد. معمار خانه دولت آل تامانیان بود. پس از مرگ او، در ۱۹۳۶-۱۹۵۲، کار توسط پسرش، G. Tamanyan به پایان رسید. مارک گریگوریان و ادوارد ساراپیان طراحان ساختمان هتل و اداره پست هستند. ساختمان‌های وزارت‌های امور خارجه، نیرو و امور سرزمینی جمهوری اسلامی ایران توسط سامول صفریان و ورازدات ارشاتیان طراحی شده است. نمای نهایی ساختمان موزه تاریخی ارمنستان و گالری ملی ارمنستان در سال ۱۹۷۵ به دست آمد. آنها توسط معمار مارک گریگوریان طراحی شدند.

ساعت اصلی ایروان نیز در میدان جمهوری، بر روی برج ساختمان دولت قرار دارد، در سال ۱۹۴۱ نصب شده است. قطر ساعت ۳ متر ۶۰ سانتی متر است، عقربه بزرگ با طول ۱۷۰ سانتی متر وزن ۴ کیلوگرم دارد. ۸۵۰ گرم و دست کوچک با طول ۱۱۰ سانتی متر وزن ۳ کیلوگرم و ۵۰۰ گرم دارد. ساعت توسط آرتسرون یاورویان – اولین ساعت ساز ساعت بر روی برج قرار گرفت. ساعت میدان جمهوری از نظر فنی تنها یک بار در سال ۲۰۰۱ تغییر کرد، زمانی که قسمت مکانیکی آن با یک ساعت الکترونیکی جایگزین شد.

فواره های آواز مرکزی ایروان در میدان جمهوری قرار دارند و توسط معمار A. Tamanyan در سال ۱۹۳۹ طراحی شدند، اما تنها در سال ۱۹۵۵ توسط معمار E.Sarapyan ساخته شدند و در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۸ به فواره های آواز رنگارنگ تبدیل شدند. فواره ها در سال ۲۰۰۷ بازسازی شدند و مجهز به تجهیزات روشنایی و صدا با کنترل کامپیوتر شدند و در سپتامبر ۲۰۱۱ فواره های جدید ساخته و مدرن شدند.

فواره های آواز معروف نیز در میدان جمهوری درست در کنار موزه تاریخ و گالری هنر واقع شده اند. گردشگران از سراسر جهان به اینجا می آیند تا مناظر جذاب، غیر معمول و زیبای آنها را تحسین کنند. فواره ها از اواخر ماه مه تا اکتبر هر روز کار می کنند و موسیقی بدیعی می سازند. این نمایش از ساعت ۹ شب شروع می شود و تا ساعت ۱۱ شب ادامه دارد و مردم را به اجرای رنگارنگ خود می چسباند. برنامه نمایش شامل شاهکارهای کلاسیک جهان، موسیقی ملی، موتیف های راک و پاپ قرن ۲۰ و ۲۱ است. نمایش همیشه با آهنگ چارلز آزناوور “عشق ابدی” به پایان می رسد. هم فواره ها و هم رنگ آنها با توجه به ریتم آهنگ یا موسیقی پخش شده تغییر می کند. چشمه‌ها را می‌توان هم در روز و هم در شب بازدید کرد، زیرا هر بار نمایش متفاوتی ارائه می‌دهند: رویای سفید ناب زیر نور خورشید و افسانه‌های رنگارنگ به عنوان دست یاری برای ماه و ستاره‌ها در تاریکی شب.

امروزه میدان به شکل بیضی شکل است و قسمت مربع با فواره ها و حوض در مجاورت آن قرار دارد. سبک معماری خانه دولت تأثیر تعیین کننده ای در ایجاد تصویر تزئینی مجموعه میدان داشت و نسبت حجم های میدان، ارتفاع ساختمان ها را تعیین می کرد. طاق های منعطف، تزئینات ملی و پالت صورتی کمرنگ در میدان غالب است.

میدان جمهوری یکی از مکان های تفریحی مورد علاقه است. کنسرت هایی در فضای باز اغلب در اینجا برگزار می شود که معمولاً با آتش بازی های باشکوه به پایان می رسد. هر ساله بزرگترین درخت کریسمس اصلی جمهوری در میدان جمهوری برپا می شود و مراسم جشنی در شب سال نو برگزار می‌شود.

میدان جمهوری در مرکز شهر و در نزدیکی خیابان ابوویان و امیریان قرار دارد. می توانید با اتوبوس، مینی بوس یا می توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه “میدان جمهوری” پیاده شوید.

 

تهیه و ترجمه شده در تیم تولید محتوای رابطینو توسط سینا از 

 

https://visityerevan.am/places/details/80/en/

https://araratour.com/republic-square-yerevan

سینا ضیایی فر
سلام من سینام! دانشجوی داروسازی، مدالیست المپیاد کارآفرینی و هم‌بنیان‌گذار رابطینو، قطب‌نمای ارتباطات تو... امیدوارم آشنایی ما با همدیگه، شروع اتفاقای خوب و خاصی باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *